Úskalí motivace zaměstnanců

Motivací se zaměstnavatelé musí zabývat. Stabilizovaný zaměstnanec podává dobré výkony, zná prostředí a kolegy a snáze se může soustředit na výkon své profese a tím podporuje kvalitu poskytovaných služeb.

Není nic nového, že zaměstnance motivuje především mzda. V gastronomii to platí dvojnásob. Zaměstnancům procházejí denně rukama tisíce korun z tržeb, z čehož u nich často pramení pocit, že zaměstnavatel má peněz dost.

Moc si neuvědomují, povinnost zaměstnavatele odvádět daně, pojištění, i jeho náklady spojené s provozem zařízení.

Získat kvalitní zaměstnance a udržet si je se stává v dnešní situaci vysoké zaměstnanosti a převisu nabídek zaměstnání nad poptávkou skutečným problémem.

Zaměstnavatel má pro motivaci zaměstnanců jen tři omezené nástroje: komunikaci s nimi, jejich přesvědčování a kontrolu, ty lze ještě rozdělit do dílčích činností, ale v zásadě jsou jen tři. Nezbývá mu, než je dobře využívat.

Profesním rozdílům jednotlivých zaměstnanců odpovídá i rozdílná forma motivace, odvislá od jejich organizačního zařazení. Všechny zaměstnance však stejně motivuje spravedlivé zacházení, dobré mezilidské vztahy a spoluprožívání úspěchu zařízení na trhu. Součástí forem motivace musí být i hodnocení zaměstnanců, zpětné informování o jejich pracovních výkonech v návaznosti na prémiování za nadstandardní výkony.

Moderním trendem motivace je vytvářet sociální programy pro zaměstnance a projevovat jim zájem o jejich osobnost i po stránce fyzické a psychické rehabilitace, profesního rozvoje a odborného růstu.

Pokud se podaří přesvědčit zaměstnance a splnit všechny uvedené faktory současně a dáte pocítit svým zaměstnancům, jak je vnímáte a jaký o ně máte zájem, pak jste na dobré cestě mít stabilizovaný personál, podržet si kvalitní zaměstnance a nabídnout sobě i jim rozumnou míru sociální jistoty a prostor pro zaujetí pro práci v našem oboru.

 


Připravil: PhDr.Jiří Vronský
majitel poradenské kanceláře
Jste jiného názoru, máte jiné nebo stejné zkušenosti? Pojďte diskutovat na Facebook.

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*