Léto se vrátilo?

Dnes to po dlouhé době zase vypadá, že se k nám alespoň na pár dnů vrátilo léto. Uvidíme, jestli slunečné počasí vydrží jen do konce týdne, nebo déle. V létě si rádi dopřáváme zmrzlinu, aby jsme zahnali chuť na něco dobrého a zároveň se ochladili. Jsou však jídla, která nás v létě ochladí mnohem více, než studený nápoj s ledem nebo zmrzlina.
Po zmrzlině máme akorát tak větší žízeň, takže její chladící účinek není příliš valný. Ideální je pak na zahnání žízně vlažný čaj.

 

Co nás v horkých dnech skutečně zchladí?

Jogurty
Mléčné výrobky tohoto typu organismus ochlazují, zejména pokud si dopřejete ty bez cukru i umělých sladidel. Je třeba dát si pozor na jejich kalorickou hodnotu. Pokud jde o jogurty, ideální jsou bílé nebo mírně slazené ovocné, ale klidně si udělejte vlastní ovocný s čerstvým ovocem a minimem cukru. Klidně si dopřejte jogurt se dvěma až třemi procenty tuku.

Studené polévky
Může jít například o španělskou polévku gazpacho nebo polévku zvanou tarator, která se jí v Turecku. Misku studené polévky například z okurek si můžete nechat naservírovat v řeckých restauracích. Sice nejsou pro českou kuchyni příliš typické, ale pokud budete mít možnost, určitě neváhejte.

Zelený čaj
Šálek zeleného čaje dokáže tělo povzbudit lépe než káva, po které časem začne většinu lidí bolet žaludek. Navíc má skutečně výrazné ochlazující účinky, a to dokonce i tehdy, když se pije horký, můžete ho však samozřejmě pít i vlažný nebo studený. Vůbec nejúčinnější je vlažný. Zelený čaj je navíc zdravý.

Pivo nebo vinný střik
Sklenka piva nebo vinného střiku ve stínu, při podvečerní relaxaci dokáže tělo ochladit, protože alkohol roztahuje periferní cévy.

Mátový či meduňkový čaj nebo limonáda
Tyhle nápoje nejsou tak účinné jako zelený čaj, ale můžete si je dát jako zpestření, mátový čaj se pije teplý či vlažný. Máta uklidňuje žaludek a meduňka nervy.
Z meduňky si navíc můžete udělat limonádu tak, že ji pomačkáte a zalijete na několik hodin vodou. Takovou limonádou, kterou můžete případně ochladit, můžete potěšit děti, zatímco dospělým nabídněte mojito se spoustou máty (kterou snadno rozmačkáte barovým drtítkem), ať už s alkoholem či bez něj.

Sůl
Mírně slaná jídla vyhánějí přebytečnou horkost z těla lépe než jídla slazená. Pokud si nakrájíte na talířek zeleninu a trochu si ji osolíte, možná vám bude o něco méně horko.

Hrách a fazole mungo
Fazole mungo a jejich klíčky si dejte s celozrnným pečivem a trochou másla, kombinací se samozřejmě nabízí nepřeberné množství. Jde zkrátka o to, že i luštěniny se hodí pro svůj ochlazující účinek, ale pouze některé – protože poučka zní, čím delší příprava a vaření, tím spíše vás jídlo zahřeje. Proto platí, že zatímco jídla z červené čočky, která je uvařená za pár minut ano, jídla z té klasické, která se musí hodiny máčet a pak další hodiny vařit, v horkých dnech ne.

Zelenina a ovoce
Jistotou je v horkých dnech zelenina, ať už samotná, nebo jako součást lehkých zeleninových salátů, které místo těžkých dresinků doplníte balsamicem nebo čerstvou jogurtovou zálivkou. Díky obsahu minerálů dokáží ochladit i poměrně vydatné a hutné banány, nesahejte po zelených, ale vyhněte se těm zcela přezrálým. Docela dobře zabírají také borůvky nebo jablka.

 

Připravil: Jan Domabyl
Jste jiného názoru, máte jiné nebo stejné zkušenosti? Pojďte diskutovat na Facebook

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*