Letní jídelníček vyžaduje lehké pokrmy

Horké letní dny nás již zasáhly a spolu se začátkem parných dnů je třeba trochu změnit jídelníček. Ať už je to dobré pro úbytek pár kil nebo že organismus nemá v parném počasí chuť na těžká jídla. Jak se ideálně stravovat a co vařit, abychom organismus zbytečně nezatěžovali a maximálně využili nabídku čerstvého ovoce a zeleniny?

Ideální jsou lehké a lehce stravitelné pokrmy, které jsou méně kalorické, s vyšším obsahem ovoce a zeleniny. V horku se totiž méně spalují tuky.

Také mnohá teplá jídla se dají během dne nahradit různými saláty. Nabízejí se nám zeleninové, ovocné, těstovinové, s obsahem masa a ryb. Také různé pomazánky, studené polévky či omáčky.

Když už budete pokrmy chtít tepelně zpracovat, raději dejte přednost vaření, dušení či pečení nežli smažení. Místo tatarské omáčky použijte dresing. Do salátů nedávejte majonézu, nahraďte ji kysanou smetanou nebo bílým jogurtem. Odbourat bychom měli také teplé večeře.

Nejvhodnější potraviny
Nejvhodnějšími potravinami v horkých letních dnech jsou celozrnné pečivo, máslo, rostlinné oleje, ořechy, mléčné výrobky, ryby, brambory, luštěniny či drůbeží maso.

Ze zeleniny a ovoce jsou to pak mrkev, rajčata, meruňky, rybíz, kiwi, jahody, citrusové plody, jablka a obzvláště melouny. Obsahují některý z vitamínů A, C a E, které jsou ideální pro slunečné počasí. Slunce nás o tyto vitamíny připravuje.

Vhodné nápoje
Je nutné opravdu dodržovat pitný režim. Pokud je vedro, dostatek tekutin přispívá k tomu, aby nedošlo k dehydrataci organismu.

V extrémním případě hrozí přehřátí, oběhové selhání a šok.

Doporučuje se pít průběžně po celý den po malých dávkách. Nápoje je vhodné obměňovat, jednou si dáme hrnek čaje, poté sklenici s džusem, poté třeba vodu či minerálku s kapkou citrónu.

Rajčatový salát se zakysanou smetanou
10 rajčat
1 cibule
2 vejce
180 g zakysané smetany
pepř, sůl a koření podle chuti

Vejce uvaříme natvrdo. Rajčata omyjeme, nakrájíme na malé kousky a dáme do mísy. Cibuli nakrájíme na drobno a přidáme k rajčatům. Poté přidáme zakysanou smetanu, osolíme, opepříme a důkladně zamícháme. Vychladlá uvařená vejce oloupeme, nakrájíme na kostičky a přidáme k rajčatům. Vše zlehka zamícháme a případně ještě dochutíme. Podáváme vychlazené.


Připravila: Lucie Studená

Jste jiného názoru, máte jiné nebo stejné zkušenosti? Pojďte diskutovat na Facebook

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*