Kořeny pro zdraví

Kořenová zelenina. Každý si hned představí mrkev, petržel a nebo celer. Zelenina, kterou máme doma vždy po ruce. Když ji budeme pravidelně konzumovat, doplníme tak náš organismus dostatečným množstvím vitamínů a minerálů.

Červená řepa je všelék
Jíme ji syrovou i vařenou, nakládanou v octovém nálevu nebo konzervovanou. Vařená má dokonce vyšší koncentraci minerálních látek než syrová. Je také cenným omlazujícím prostředkem.

– spolu s celerem a mrkví je základní složkou při preventivních šťávových kůrách proti rakovinnému bujení
– snižuje hladinu cholesterolu
– podporuje růst buněk
– zahání únavu
– snižuje hladinu cholesterolu
– křemík obsažený v červené řepě zpevňuje vazivové tkáně, kosti, cévy, dodává pružnost pokožce a zlepšuje stav vlasů
– draslík obsažený v řepě zbavuje organismus toxických látek a odvodňuje organismus

Celer na potenci
Celer se používal již ve starém Egyptě jako afrodiziakum. V lidovém léčitelství je známý pro blahodárný vliv na mužskou potenci.

– rozpouští usazeniny a pomáhá je odplavovat z těla
– zlepšuje funkci kloubů při onemocnění artritidou, dnou a revmatismem
– snižuje hladinu krevního cukru
– celerové silice pomohou i v případě nemocí dýchacích cest
– rozpouští hlen a zabíjí mikroorganismy
– účinně pomáhá při léčbě rýmy a kašle

Mrkev pro bystrý zrak
Na rozdíl od většiny zelenin je mrkev zdravější vařená než syrová. Z vařené mrkve organismus dokáže vstřebat až polovinu v ní obsaženého karotenu, zatímco ze syrové jen čtvrtinu.

– pomáhá při střevních a žaludečních poruchách
– chrání nervový systém
– zabraňuje onemocnění očí, zánětu krčních mandlí i dýchacích orgánů
– zamezuje rakovině tlustého střeva
– povzbuzuje chuť k jídlu a napomáhá trávení
– pomáhá zachovat zuby i strukturu kostí

Vitamínová bomba
Na jemném struhadle nastrouháme syrovou očištěnou řepu, mrkev a oloupaný česnek. Přidáme majonézu a dobře vařečkou promícháme. Osolíme slánkou podle chuti.

Salát z červené řepy s mrkví podáváme s čerstvým celozrnným pečivem. Salát můžeme použít i jako zdravou pomazánku a namazat jej na pečivo.

 

Připravila: Lucie Studená
Jste jiného názoru, máte jiné nebo stejné zkušenosti? Pojďte diskutovat na Facebook

 

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*