Je Vám horko? Ochlaďte se!

Ačkoli při pomyšlení na horké dny člověku vyskočí na mysli zmrzlinový pohár nebo sklenice lahodného nápoje s ledem, jídla a nápoje, která nás skutečně mohou ochladit, vypadají úplně jinak.

A co se tedy dá v horkých dnech doporučit?

1. Jogurty a zakysané mléko
Mléčné výrobky tohoto typu organismus ochlazují, zejména pokud si dopřejete ty bez cukru i umělých sladidel. Jen si dejte pozor na jejich kalorickou hodnotu, půllitr zakysaného mléčného nápoje má tolik energie jako lehký oběd či večeře, které jimi můžete přinejmenším částečně nahradit. Pokud jde o jogurty, ideální jsou bílé nebo mírně slazené ovocné, ale klidně si udělejte vlastní ovocný s čerstvým ovocem a minimem cukru.

2. Ovoce jako je nepřezrálý meloun či banán
Podle čínské medicíny ochlazuje i ovoce, jako je například nepřezrálý nepříliš cukernatý meloun (někdo ho řadí do zeleniny). Díky obsahu minerálů dokáží ochladit i poměrně vydatné a hutné banány, nesahejte po zelených, ale vyhněte se těm zcela přezrálým. Docela dobře zabírají také borůvky nebo jablka.

3. Rajčata, hlávkový salát, ředkvičky a další zelenina
Jistotou je v těchto horkých dnech zelenina, ať už samotná, nebo jako součást lehkých zeleninových salátů, které místo těžkých dresinků doplníte balsamicem nebo čerstvou jogurtovou zálivkou. Dejte do zálivky nasekané čerstvé bylinky, většina z nich rovněž patří mezi ochlazující potraviny. Vařené vajíčko, tuňák nebo libové maso udělají ze salátu jídlo sytější. Ostatně, králičí nebo krůtí maso se přímo uvádějí mezi potravinami se zchlazujícími účinky, ale nikoli v podobě králíka na smetaně nebo krůtích řízků. Dobrou volbou, na jejíž účinek se můžete spolehnout, je také miska s řeckým salátem tzatziki.

4. Studené polévky
Tohle jídlo není pro českou kuchyni zrovna typické, vlastně se tu vaří minimálně, ale zkuste je nabídnout hostům. Může jít například o španělskou polévku gazpacho nebo polévku zvanou tarator, která se jí v Turecku.

5. Zelený čaj
Tenhle nápoj dokáže člověka, pracujícího třeba dlouho do noci, povzbudit lépe než káva, po které časem začne většinu lidí bolet žaludek. Navíc má skutečně výrazné ochlazující účinky, a to dokonce i tehdy, když se pije horký, můžete ho však samozřejmě pít i vlažný nebo studený. Vůbec nejúčinnější je vlažný.

6. Pivo nebo vinný střik
Samozřejmě, s alkoholem se musí zacházet opatrně a nemělo by se ho pít moc a už vůbec ne na přímém slunci, ale sklenka piva nebo vinného střiku ve stínu, při podvečerní relaxaci dokáže tělo ochladit, protože alkohol roztahuje periferní cévy.

7. Mátový či meduňkový čaj nebo limonáda
Tyhle nápoje nejsou tak účinné jako zelený čaj, ale můžete si je dát jako zpestření, mátový čaj se pije teplý či vlažný, podobně jako si můžete udělat nálev z meduňky. Věděli jste navíc, že máta uklidňuje žaludek a meduňka nervy? I to se může třeba během letního cestování hodit.

8. Mořské řasy
Tohle bude tip spíše pro milovníky zdravé výživy, mořské řasy nejsou něco, co by jinak většina lidí vyhledávala, nicméně čínská medicína jejich ochlazujícímu účinku věří.

9. Hrách a fazole mungo
Nemyslete hned na hrachovou kaši, hrách se dá použít třeba do rizota. Fazole mungo a jejich klíčky si dejte s celozrnným pečivem a trochou másla, kombinací se samozřejmě nabízí nepřeberné množství. Jde zkrátka o to, že i luštěniny se hodí pro svůj ochlazující účinek, ale pouze některé – protože poučka zní, čím delší příprava a vaření, tím spíše vás jídlo zahřeje. Proto platí, že zatímco jídla z červené čočky, která je uvařená za pár minut ano, jídla z té klasické, která se musí hodiny máčet a pak další hodiny vařit, v horkých dnech ne.

10. Sůl
Nikomu tu neradíme, aby to začal přehánět se solí, ale obecně platí, že mírně slaná jídla vyhánějí přebytečnou horkost z těla lépe než jídla slazená. Pokud si nakrájíte na talíř rajče a trochu si ho osolíte, s vaším tlakem to ani nehne, ale možná vám bude o něco méně horko.

*)zdroj: internet

Připravil: Jan Domabyl

Jste jiného názoru, máte jiné nebo stejné zkušenosti? Pojďte diskutovat na Facebook

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*