Grilujeme zdravěji

Grilování patří mezi velice oblíbené způsoby přípravy masa i zeleniny v blížících se letních měsících. I když grilování nepatří mezi zdravé úpravy masa, dají se dodržením několika zásad snížit zdravotní rizika a grilovat zdravěji.

Zdravé grilování

  • Udržujte gril v čistotě a dobrém stavu, rošt umyjte po každém použití.
  • Investujte do kvalitního dřevěného uhlí, které beze zbytku shoří na CO2 (oxid uhličitý) a vodu.
  • Uhlíky musí žhnout, ne z nich šlehat plameny.
  • Kupujte kvalitní méně tučné potraviny (libové kousky hovězího, ryb, drůbeže nebo zvěřiny namísto uzenin a hamburgerů s vysokým obsahem tuku).
  • Syrové i marinované maso uchovávejte v lednici při teplotě do 4 °C, vydělejte ho těsně před grilováním a zbytek vraťte zpět do lednice.
  • Použijte bylinky jako bazalku, mátu, rozmarýn, tymián, oregáno a šalvěj. Snížíte vznik
    škodlivých látek a zlepšíte chuť.
  • Grilujte maso při správné teplotě (nejlépe použitím vpichového teploměru) po dobu nejméně 10 minut. Maso musí být dobře propečené do hloubky, až ke kosti, ne jen na povrchu.
  • Omáčky přidejte až ke konci grilování, abyste předešli jejich spálení.
  • Grilovat můžete také mořské plody, některé druhy ovoce a zeleninu – brambory, cukety, papriky a lilky.
  • Rozhodně nezapomínejte na pestrý zeleninový salát.

Co na gril?

Drůbeží maso
Nejvíce tuku se schovává pod kůží. Pokud ji ovšem sundáte již před grilováním, maso bude vysušenější. Drůbeží maso musí být dostatečně propečené. Kuře je vynikající v marinádě z olivového oleje, zázvoru, kari koření a kardamomu doplněné ořechy a samozřejmě dochucené solí.

Ryby
Grilovat můžeme jak sladkovodní, tak mořské (například treska, losos, makrela atd.). Obojí je velká pochoutka. Při grilování ryb stačí krátká tepelná úprava, někdy pouhých osm minut.

Vepřové maso
Nejlepší je maso z mladých čuníků. Výborná na gril je libová kotleta či kýta. Krkovice a bůček jsou už příliš tučné, ale díky prorostlejšímu masu jsou šťavnaté a velice chutné.

Zelenina
Grilovaná zelenina je skvělou přílohou ke grilovanému masu. Samozřejmě syrová bude mnohem zdravější. Nejčastěji se grilují papriky, rajčata, mladé kukuřice. Grilovaný lilek
s česnekem a bazalkou nebo osolená grilovaná cuketa s bazalkou, tymiánem jsou také vynikající přílohou.

Grilovaný sýr
Sýr většinou grilujeme v alobalu, protože se roztéká. Nejčastěji grilujeme hermelín.

Změna grilu

Výběrem správného typu grilu, potravin a jejich další úpravě můžeme udělat z oblíbené pochoutky docela zdravý pokrm. Někdy bohužel ztratíme typickou vůně dřeva nebo propečenou kůrku.
Tipy:
Používáte-li nějaký „zdravější“ gril, například plynový, elektrický aj., položte vedle masa namočené třešňové větvičky. Následným odpařováním vody maso dřevem načichne.

Smíchejte máslo nebo olivový olej s bylinkami a potřete jím lávový kámen. Položte maso. Jeho chuť pak bude velice aromatická.

 

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*